– Luft-til-luft-varmepumpe en helt fantastisk løsning i bilverkstedet
Sauda Bilverkstad hadde stråleovner som «spydde ut kW». Nå tar ei 29 kW luft-til-luft-varmepumpe seg av oppvarmingen – og bidrar til mer enn halvert strømforbruk.
– Vi prøver alle å spare så mye strøm vi kan, sier Samuel Frøseth ved Sauda Bilverkstad.
Med årlig energibruk på rundt 100 000 kW i verkstedet begynte strømregningene å svi skikkelig for eier Kjell-Marwin Lavik da prisene «gikk hinsides», som han sier.
– Noe måtte jeg gjøre for å få ned strømforbruket. Da staten kom med støtteordningen for bedrifter, hjalp det meg til å ta en beslutning, fastslår Lavik.
Varmepumpe ett av tre energitiltak i verkstedet
Energitilskuddsordningen krevde at alle søkere gjennomførte en energikartlegging. Etter denne valgte Lavik følgende tre tiltak for bilverkstedet:
- Energiledelse (inkludert EOS)
- Luft-til-luft-varmepumpe med kanalnett
- Energieffektiv belysning (LED + styring)
– I oktober begynte vi å fokusere på energisparing, og varmepumpa ble installert i november. LED-lys gjenstår, opplyser Lavik. Han eier selv både bedriften og bygningen.
Bilverkstedet har mer enn halvert strømforbruket
Resultatene er allerede godt synlige på forbruket selv om energiregningen fortsatt er høy: De fire siste månedene er strømforbruket allerede mer enn halvert, viser tall fra Laviks kraftleverandør. Han understreker at det ikke bare skyldes varmepumpa.
– Vi slår av lys om natta med tidsstyring, sparer strøm der vi kan og har sluttet å bruke stråleovner som spydde ut kW, poengterer Lavik. Varmen i verkstedet er senket til 16 grader, og varmepumpa slår seg på en til to timer før arbeidstid.
– Da har vi arbeidstemperaturen når verkstedfolka kommer på jobb, forklarer Lavik.
– Har ikke angret et sekund på varmepumpa
Gjennom Energitilskuddsordningen vil Sauda Bilverkstad få dekket 45 % av strømutgiftene i fjerde kvartal, og vil få opp mot 100 000 kr i støtte til de tre tiltakene. Resten måtte Lavik ut med selv. Han prøver å unngå leasing så langt det er forsvarlig, men medgir at det var en tøff terskel å betale resten av investeringen kontant.
– Men jeg har ikke angra et sekund på varmepumpa – det er helt fantastisk, fastslår han.
Lavik mener imidlertid at tidsvinduet for å søke støtte til energitiltak var for kort, og påpeker at regelverket for ordningen først var 100 % klart rett før søknadsfristen.
(saken fortsetter under bildet)
– Jeg var litt forberedt på å gjøre noe med energibruken, men fikk en ekstra boost med energitilskuddsordningen, sier Kjell-Marwin Lavik i Sauda Bilverkstad.
Å spare strøm handler om det lille ekstra
– Energisparing handler om bevisstgjøring og fokus, om det lille ekstra, mener Lavik. Han bor ikke i Sauda selv, men understreker at han har kjempeflinke ansatte som virkelig har tatt sjumilssteget på energisparing.
– Vi prøver alle å spare så mye strøm vi kan ved å skru av lys og varme der vi kan, og prøver hele tida å finne nye tiltak for å spare. Det tar ikke så mye tid, men det må gjøres, sier Samuel Frøseth, ansvarlig for verkstedets kundemottak.
Varmepumpe med skikkelig filtersystem
Klima og Energiteknikk AS i Sauda har installert luft-til-luft-varmepumpa med 29 kW kapasitet og ei vifte på 5000 m3/time.
– Vi bygget et kanalnett for å få spredd varmen skikkelig, forteller Frode Danielsen. De satte også inn filterkasse med et standard ventilasjonsfilter.
– På et verksted med dieselrøyk og annet mener vi enklere filtre ikke er gode nok, understreker Danielsen.
Varm luft blåses ut ved de fleste løftebukkene slik de ansatte på verkstedet ønsket.
Viktig å få spredd varmen
Kanalnettet er på ca 25 meter, og lufta blåses ut med lav hastighet via enkle ventiler med justerbare gittere. Varmetilførsel til lakk-hallen ved siden av kan stenges med en ventil.
– Når de kjører lakkboksen, blir det plenty varmt inne i lakkhallen, poengterer Danielsen.
Kombinasjonen med kanalnett gjør installasjonen mer komplisert enn en enkel innedel i et hjørne ville ha vært.
– Vi kunne ha tilbudt en mye enklere og billigere løsning, men da ville vi ikke fått spredd varmen, understreker Danielsen.