Andreas Kvamme og ABK: – Kundene følger mye mer med

Viktig å utvikle seg i tråd med markedet.

ABKs salgsdirektør Andreas Kvamme har selv montert sju-åtte hundre luft-til-luft-varmepumper. For 15 år siden visste kundene verken hva som var innedel eller utedel på ei varmepumpe.

–Vi ser at kundene blir stadig mer observante og følger med. Jeg tror det er viktig at bransjen anerkjenner kundene og passer på at de får gode varmeanlegg, sier han. 
Hittil har mange varmepumpe-kjøpere vært mest opptatt av å spare energi. Nå kommer en ny generasjon kunder som er veldig miljøbevisste. 
– Vi må snu tankesettet vårt mot markedet. Det å utvikle seg i tråd med markedet er viktig!

Ta plass i det lokale markedet

– Hva håper du vil prege bransjen framover?
– At faghandelen og installatørene blir mer opptatt av kompetanseheving, forstår at de er nødt til å ansette riktige folk og drive egenutvikling for selskapet sitt, svarer Kvamme. Mange er nå i en unik posisjon med fulle ordrebøker, og da mener Kvamme det særlig er én ting som gjelder: 
– Å ta sin plass i det lokale markedet. Det tror jeg vi skal få til.

Service og oppfølging

Fram mot 2030 kommer utskiftingsmarkedet for luft-til-vann- og væske-til-vann-varmepumper for fullt. Da blir kompetanse til å bygge riktige varmeanlegg sentralt, men det er også viktig å jobbe riktig og tjene penger på den omsetningen bedriften har. 
– Det er en stor utfordring – som i mange bransjer, poengterer Kvamme. 

Uavhengig av type varmepumpe er service og oppfølging, ettermarkedet, viktig når kunden skal velge hvem hun eller han skal kjøpe fra. Det viser en innsiktsanalyse gjort for ABK. 
– Er du god på service og oppfølging, og tar vare på kunden etter installasjonen, får du kunder som vender tilbake. 

Mer om ABK AS under omtaler av våre medlemmer, eller på www.abkklima.no