– Vi har alltid vært underdog, det var der vi begynte
– Å se ting litt fra utsiden kan hjelpe; vi ble markedsledere i et enda mer satt marked, sier gründer Philip Bryn-Haugland i Mill Norway. Nå har de lansert varmepumpe.
– Et naturlig neste steg, sier Philip Bryn-Haugland (til venstre) og Per Robertson om å satse på varmepumper.
Historien om Mill startet i 2012, da Philip Bryn-Haugland og faren Cato satset på å produsere elektriske varmeovner med vekt på flott design. Da gikk de inn i et marked som ble betegnet som modent, hvor de nå har en solid posisjon.
– Med varmepumper kan vi tilby brukere et mer holistisk sortiment på varme, så det er er en naturlig forlengelse av det vi driver med, sier Bryn-Haugland. Han mener den optimale varmeløsningen for forbrukere er ofte en kombinasjon. Da er panelovner på mindre rom kombinert med varmepumpe for større områder et av de beste alternativene.
Vi ønsker å få fram en annen rolle
– Vi har ikke alle produkter heller, men vi håper det vil skape mer troverdighet at vi snakker løsninger mer enn å snakke folk inn i en bestemt ting. Vi ønsker å få fram en annen rolle, fastslår Bryn-Haugland.
– Vi tar en unik posisjon i markedet når vi kombinerer ting i samme app; vi kjenner ingen merkevarer eller leverandører som tilbyr som styring av smarte varmeovner og smarte varmepumper i samme app. Dette har også blitt etterspurt, forteller Per Robertson, administrerende direktør i Mill Norway.
Vil bygge sten på sten
Mill skal selge sine varmepumper via Coop Obs Bygg og Power, med installasjonstjenester fra Inselo og Obs Bygg Montering.
– Vi er smale i utsalgssteder fordi vi ønsker å bygge sten på sten. Vi er avhengige av at installatører gjør en ordentlig jobb; hele kjeden må levere, understreker Bryn-Haugland. Det å lære og samarbeide med forskjellige parter er en del av satsingen.
– Og vi hører på kunder; vi er vant til å jobbe dynamisk med forbrukerfeedback, sier Bryn-Haugland.
Åtte års garanti
Mill gir åtte års garanti på sine varmepumper, forutsatt nødvendig vedlikehold så vel som service annet hvert år.
– Denne garantien er for å vise at vi er seriøse og at det er et trygt valg. Dette handler også om at vi kommer som et nytt merke; den tydeligste måten å snakke kvalitet på, er med et slik løfte, mener Robertson. Foreløpig har Mill fått mange positive reaksjoner fra forbrukere.
– Åtte års garanti er en gjenganger, og det at vi tenker helhetlig rundt produkter i samme app, forteller Bryn-Haugland.
Fordeler som outsider
Robertson understreker at Mill har respekt for sine nye konkurrenter, men tror samtidig at Mill står friere som nykommer.
– Siden vi er fra utsiden, kommer vi også til å se på hele kjeden og hele kjøpsprosessen for en forbruker. Vi ønsker å effektivisere og jobbe smartere. Det som er i dag er bra og fungerer, men det har kommet en del nyttige digitale verktøy de siste årene, poengterer han.
Naturlig å bli medlem
Som nykommer i varmepumpebransjen var det helt naturlig for Mill å bli medlem i Varmepumpeforeningen.
– Særlig når det er en ny produktgruppe. Vi har høye ambisjoner, men det finnes alltid mye å lære. For oss er det viktig å få så mye innsikt som mulig, fastslår Robertson.
– Hva tror dere blir den største utfordringen for Mill framover?
– Med våre planer blir det å få til det vi virkelig ønsker: Å gjøre om på noe som har sett likt ut lenge. Det blir nok en ordentlig utfordring!