Stor pågang fra medier

– Sjelden har det vært større interesse for varmepumper blant norske journalister, og det merker vi godt, sier daglig leder Rolf Iver Mytting Hagemoen i Varmepumpeforeningen.

Rolf Iver Mytting Hagemoen blir intervjuet av Nora Johnsen fra TV2, med Gorm Røseth bak kamera. 

Noen medier børster støvet av gamle artikler og frisker dem opp, andre vil ha siste nytt om markedet og salg eller praktiske tips.  
– Vi har fått ganske mange henvendelser hittil i høst, forteller Hagemoen, som blant annet har blitt intervjuet av TV2 og VG bare i løpet av den siste uka. 

Jobber også i kulissene

Det å stille opp som eksperter er langt fra det eneste foreningen gjør for å gjøre varmepumper bedre kjent. 
– Vi jobber også mye i kulissene for å tipse journalister om gode prosjekter der varmepumper spiller en viktig rolle, fortsetter Hagemoen. De siste ukene har foreningen blant annet bidratt til flere saker om varmepumper i større medier som NRK og VG. 
– Som forening trenger vi ikke alltid være synlige selv for å gjøre en god jobb for bransjen, understreker Hagemoen. Han mener det er viktig å løfte fram gode eksempler på hvor bra varmepumper fungerer i praksis, enten det er i borettslag eller skoler, på hytter eller hos bedrifter.  

Presser på politikere

– I tillegg fortsetter vi å jobbe målrettet for å påvirke politikere, blant annet med leserinnlegg sammen med flere av våre samarbeidspartnere, sier Hagemoen. Foreningen har jobbet systematisk med å løfte energieffektivisering som tema i flere år, og merker et tydelig stemningsskifte på grunn av de høye strømprisene. 
– Vi blir møtt med mye mer interesse for våre budskap nå, og ser at det daglig skrives mange saker om varmepumper og energieffektivisering i ulike medier over hele landet. For bransjen er dette veldig positivt, siden varmepumper stadig vekk blir nevnt som et konkret og bra tiltak, påpeker Hagemoen.